Egy kis zsonglőrködés a távoli múltból...
Az
elme időnként furcsa játékot játszik velünk.
Az
elménk által tanulunk, s ez a tanulás ugyanúgy vonatkozik a lexikális tudás
elsajátítására, a matematikai képletek alkalmazásának tudományára, mint az
életre vonatkozó ismeretanyag összegyűjtésére és alkalmazására. Életünk első
időszakában a szülői befolyás a legfontosabb, és a gyermeki szeretet nevelői
iránt teszi lehetővé azt, hogy megtanulja, amit meg kell. Megtanulja, mi a jó
és rossz, helyes és helytelen, mi a fekete és a fehér, magas és alacsony –
kialakul az értékítélete, amit önmagára és másokra is vonatkoztat. Óriási
befogadóképessége teremti meg az alkalmat arra, hogy elsajátítsa azt a tudást,
amit szülei az életben maradás feltételeiként megfogalmaznak, és végtelen
bizalma „istenei” iránt nem tűr ellentmondást. Látszik tehát, hogy az elme
nagyon nagy mértékben befolyásolja életünket, és szükséges ahhoz, hogy
élőlényként felvegyük a harcot a világgal, ki tudja, mennyi generáció óta már?
Ám
az elme időnként furcsa játékot játszik velünk.
Miután
az alapokat lefektették és a gyermek mozgatórugóinak gyökerei már kialakultak,
folytatódik a szocializáció, és kinél hogyan sikerül. Van, aki könnyen
beilleszkedik, van, aki bezárkózik, van, aki féktelen élvhajhászatban leli
örömét, másokat a karrier éltet, és még sorolhatnám. Ez teszi oly’ sokszínűvé
világunkat, a személyiségnek ez a csodálatos készsége a variációkra, hiszen
valamennyien emberek vagyunk, nagyobb a hasonlóság közöttünk, mint gondolnánk,
és mégis mennyi és mennyi virág ez a kertben? Mert akárhány kamillát
megvizsgálhatsz, két egyformát nem fogsz találni. És ez a csodálatos. Így nem
egyhangú az élet.
Mi
a baj akkor az elmével?
Csupán
az, hogy… hazudik.
Az
elme nem más, mint egy tökéletesen kidolgozott rendszer, amely önmaga világában
csodálatosan működik: addig tanul és alkalmazkodik, amíg meg nem tanulja, amire
szüksége van a túléléshez, és utána a tanultakat alkalmazza. Megtanulja
felismerni az örömforrásokat, amit tanítottak neki, elhelyezi magát a világban,
elsajátítja azokat a fogásokat, amikkel ki lehet kerülni a fájdalmas
szituációkat, tehát mindenre alkalmas. A szocializáció/nevelés révén a jó és
rossz fogalompáros köré építi fel saját világát, és utána ehhez
ragaszkodik.
Miért
hazudik az elme? Hogyan hazudik?
A
gyermeki bizalom olyan adomány, amely szükséges az élethez, de amely kétélű
fegyverré válhat. Mivel a gyermek mindent adottnak és biztosnak vesz, amit
tanítanak neki önmagáról és a világról, utána ehhez igazodik… és mindent ehhez viszonyít.
Az elme nagyon jól használja ezt az eszközt, és skatulyákat hoz létre, mint a
számítógép a fájlokat. Az alapok lerakása után minden új információt a skatulyákba
helyez, azokba a dobozokba, amelyeket a korai időszakban kialakított: mindennek
megtalálja a helyét. Az elme mindent megtesz azért, hogy a tanultakat sikeresen
alkalmazza, és csupán rendszerben képes gondolkozni. Egy rendszerben pedig
mindennek megvan a maga helye.
Miért
mondom mindezt? Mert vizsgáljunk meg csak egy optimista és egy pesszimista
embert! Ugyanabban a világban élnek, ugyanaz a nap süt rájuk, mindkettejükre
ugyanúgy hull az eső, ugyanúgy érintkeznek emberekkel. Akkor mi a különbség?
Csupán az, hogy ugyanazokat az információkat más-más dobozokba teszik, sőt,
esetleg teljesen más ingereket fognak. Az a pozitív inger, ami öröm az
optimistának, esetleg elkerüli a pesszimista figyelmét, mert nem tanult meg
figyelni rá, amennyiben pedig felhívják rá a figyelmét, mindent megtesz azért,
hogy berakja a „rossz” skatulyába – és megmagyarázza önmagának és másoknak,
miért is nem jó az az inger? Ami pedig a pesszimistának bizonyíték arra, miért
van igaza, semmit sem jelent az optimistának, még ki is nevetheti azt az
apróságot, ami a másiknak a véget jelenti.
A
világ olyan, amilyen. Rajtunk múlik, mit fogunk, mit érzékelünk belőle.
A
skatulya az elme egyik hazugsága. Kialakulása idején megtanulja, mire van
szüksége – mivel bízik nevelőiben -, és ezek után ehhez viszonyítja az
információkat a világból. Megszületése után ez az időszak valamiért a
tudattalan tartományba süllyed, és onnan folyamatosan manipulálva irányítja az
embert. Biztosan találkoztunk már olyan szituációkkal, amikor mi vagy valaki
más a végletekig ragaszkodott a saját igazához egy dologgal kapcsolatban, és a
végén már szinte görcsösen igyekezett fenntartani az elméletét, ami pedig
ütközik a valósággal? Ez az elme játéka. Megtanulta, hogy az nem úgy van, és az
ember az elme révén manipulálva magyarázza a saját igazát, nem adva belőle.
Érthető, hiszen ő azt tanulta régen, hogy ennek így kell lennie… És inkább
vállalja a nevetségessé válás kockázatát is, csak ne adja meg magát. Esetleg
mégis enged, de belül akkor is önmagának ad igazat.
Ez
az elme önigazolása. Mivel a programjai szerint meg vannak adva az
egyenletek eredményei, igyekszik úgy működni, hogy az egyenlet tagjai kiadják a
megfelelő véget. Érdekes, nem? Készen van a megoldás, már csak az egyenletet
kell hozzá megírni. Tudom, elég bizarr gondolat, de mégsem annyira hihetetlen.
Csak az embernek időnként oda kell figyelni, milyen végkövetkeztetésekre jut,
és megvizsgálni, hogyan jutott el oda? Fantasztikus élmény végigkövetni, mit
elkövet az elménk csak azért, hogy igaza legyen!
Mégis vannak olyan információk – hiszen a világunk, hála az égnek, tele van
csodálatos ingerekkel! -, amelyek borítanák a rendszert. Mi történik ilyenkor?
Nos, életbe lép az elme önvédelmi mechanizmusa, a szűrő. Úgy működik,
mint egy vírusirtó, mely folyamatosan szűri a belépő fájlokat. A kiépített
védőhálónak hála nem kerül be a rendszerbe olyan információ, amelyet az elme
nem tudna feldolgozni, mert kizárta, nem tanulta meg értékelni, és emiatt
borítaná az egyenletek végeredményét. Inkább be sem engedi… Képzeljünk el egy
depressziós embert! Nem tud örülni annak az élménynek, ami öröm másnak, mert az
elméjében futó egyenletek szerint az életben nincs oka az örömnek, a
vidámságnak, ezért nem engedi be azokat az ingereket, amik felvidítanák. - Egy
másik lehetőség szerint mire az inger bejut, addigra már átdolgozza a szűrő,
így már, úgymond, emészthető lesz. Amennyiben pedig bejut egy olyan élmény,
amelyet nem tud értékelni, berakja a „kivétel erősíti a szabályt” skatulyába,
és halad tovább.
A legerősebb
fegyver viszont az elmének az önvédelemre az elkerülés.
Az
elkerülés kényelmes és biztonságos. Az információ bejövetelének lehetőségét is
kizárja, ezáltal az elme biztonságban tudja magát, nem kell mindenféle
alternatív megoldásokat találnia arra, hogy korrigálja a programokat. Mert
képzeljünk el pl. egy rasszistát: mikor fog ő olyan műsort nézni, könyvet
olvasni, amely azokról szól, akiket ő megvet és lenéz? Mikor fog szóba
elegyedni azokkal, akik gyűlöletének tárgyai? Gyűlölete és önigazolása addig
biztonságban van, amíg nem kerül személyes kontaktusba azokkal, akik ellen
gondolatai és érzelmei szólnak. És nem azt mondom, hogy ez gyávaság, mert
szerintem nem az. Csupán egy önvédelmi mechanizmus. Mint az állatok, akik
menekülnek a tűz elől: minek mennének közel, ha tudják, hogy megégethetik
magukat? – A rasszista egy szélsőséges példa volt a szemléltetés végett,
viszont az elménk így működik. Gondoljunk csak az életünkre: hány ember van,
akikhez nem állunk nyitottan, akik ellen pajzsot emelünk fel, akiket igyekszünk
elkerülni, akiket folyamatosan szapulunk… És nem kell nyíltan tennünk, elég, ha
azt gondoljuk. Végignéztük már, miért csinálunk ilyet vajon?
Persze,
hányszor! Csak kérdezz meg valakit (esetleg magad!), miért nem kedveli ezt vagy
azt az embert, tájat, érzelmet, gondolatot… Parádés magyarázat-köteget kapunk
válaszul: bunkó, hülye, nem lehet vele beszélgetni, nagy a feje, hülyeség, nem
befogadó, ilyen meg olyan – nagyon sokat fel lehet sorolni. Az esetek
többségében van némi igazság, de azt ki merem jelenteni, hogy távol áll az
igazságtól. Mert felületesen és könnyedén ítélünk, hiszen így könnyen
megmaradunk saját igazunk tudatában.
Az
ítéletek, amiket oly’ könnyen osztogatunk, egyrészt teljesen alaptalanok,
másrészt az elme egy újabb taktikáját leplezik le: a viszonyítást.
Mindent és mindenkit, önmagunkat, másokat, környezetünket viszonyítunk
valamihez. Nem tudjuk önmaga pompájában szemlélni a világ eseményeit, az
embereket, érzelmeket, növényeket, természeti jelenségeket, mert folyamatosan
viszonyítunk. Kicsi, nagy, ilyen, olyan. Mindig megtaláljuk a számunkra
megfelelő szót ahhoz, hogy leírjuk, milyenek is vagyunk valójában. Mert azt
mondják, amikor véleményt mondasz valamiről, akkor saját magadról is mutatsz
egy képet.
Nem
tudom, ki mondta ezt először, de teljesen igaza volt!
Ugyanis a
viszonyítás a nevelésünk során alapozódik meg bennünk, és később ezt finomítjuk
tovább: ideológiát gyártunk hozzá, megmagyarázzuk, és az évek során szépen
beáll, stabil alappá válik személyiségünkben. Megtanuljuk, mi a jó és rossz, és
ez lesz az értékmérőnk. Először saját magunkra vonatkoztatva találkozunk a
viszonyítással, hiszen szüleink és a világ elvárását fogadjuk be, formálódunk
általa, majd később ez annyira részünkké válik, hogy másokat is ehhez fogunk
viszonyítani, tehát ezt adjuk tovább. Belső értékmérőnk fogalmazza meg az
ítéleteket, amiket másokra kirovunk… De a megértéshez az is hozzátartozik, hogy
amit kapunk mástól ilyen formában, az ő világa, a saját magáról alkotott és
fenntartott képe. Hiszen ahhoz méri saját magát is! Sőt, elsősorban saját
magát.
És ez a
viszonyítás az, ami megakadályoz minket abban, hogy önnön csodájában szemléljük
a világot és minden részét: önmagunkat, egymást, virágokat, hegyeket… Mivel
saját magunk is viszonyítva vagyunk egy képhez a fejünkben, amit megalkottunk,
sok-sok szépséget és csodát kirekesztünk az életünkből. Felnőve bezárkózunk a
saját világunkba, előítéleteinkkel, ideáinkkal, és ezáltal a világ egy kis
szegletét érezzük a magunkénak, míg a csoda hatalmas része kívül esik a
látókörünkön.
Skatulyák,
elkerülés, szűrő, viszonyítás, önigazolás… Mindezekből számomra az csapódik le,
hogy minden ember igyekszik megteremteni magának azt a környezetet, amiben jól
érzi magát, hiszen azt keresi, amit az elméje diktál. Ez még rendben is van
így. Ám ez az az erő, amely a saját képére akarja formálni a világot, egyes
esetekben kirekesztve belőle azt, aminek befogadására képtelen, akár teljes
elpusztítására törve.
Mégis
nyugodt vagyok. Az elménk ugrálhat, amennyit csak akar, és formálhat kedvére a
képére, a világ túl nagy és csodás ahhoz, hogy maradandó károsodást okozzunk
neki. Az elménk játékszereiként csupán saját magunkat rekesztjük ki abból a
csodából, amit az élet, a határtalan terek, a különbözőség gyönyörűsége, a
változás fantasztikuma jelent.
Nem
akarom ledegradálni az elmét. Nagyon fontos része az életünknek, nélküle nem
lehetnénk azok, akik vagyunk. Az elménk a túlélés nagyon fontos eszköze volt
évmilliókon keresztül, hiszen az a tanulás, ami által azzá válunk, akik
vagyunk, nem mehetne végbe nélküle. Ám nem mindegy, hogy megelégszünk a
tudásunkkal és élünk bele a világba, vagy pedig tanulunk tovább, és megnézzük,
milyen és mekkora a világ, és mennyi gyönyörűséget tartogat még a számunkra
azokon túl is, amit eddig annak hittünk? Ezáltal válhatunk tudatossá.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése